aid-logo-1588061136

architrip Helsinki

15/09/2022

"Elke hoofdstad heeft zijn eigen topografie, visuele herkenningspunten, belangrijkste monument, symbool en verhaal. Wanneer men door Helsinki loopt merkt men al snel het gebrek aan oude Europese oriëntatiepunten. Er is geen historische stadskern, oude stad of overblijfselen van een vesting of middeleeuws stadscentrum, zoals in andere hoofdsteden langs de Oostzee of in Scandinavië. Integendeel, het stedelijk verhaal van Helsinki is gebaseerd op zijn moderne status als hoofdstad en op zijn ligging aan zee aan de Finse Golf. De ligging van Helsinki aan zee, tussen Oost en West, is een voordeel geweest voor de stad. De rivier de Vantaa, de watergebieden, de baaien, kusten hebben hun stempel gedrukt op de historische ontwikkeling.

De stad opent zich nog steeds vanaf de zee, en is het best te zien vanaf een schip dat de haven nadert - het klassieke, historische silhouet van de stad, de twee grote kathedralen en het lage profiel, dat direct uit de zee lijkt op te rijzen, wit, klassiek en horizontaal. Vandaag de dag bestaat het maritieme silhouet uit veerboten, motor- en zeilboten, cruise- en passagiersschepen en ijsbrekers. De oude haven en de industriegebieden langs de kust worden omgevormd tot aantrekkelijke woonwijken. Ook de stadsplanning heeft zich langs de kustlijn ontwikkeld; de oceaanfronten zijn aantrekkelijke woon- en recreatiegebieden geworden. Helsinki groeit, en snel. Het is een van de meest dynamische steden van Europa die nu en in de nabije toekomst grote structurele en sociale veranderingen doormaakt.

Vanuit Helsinki richt Finland zijn blik op de wereld. Het is de hoofdstad, een sterk geplande stad, een moderne stad, een tuinstad en een maritieme stad. Helsinki is een stad die zich sinds de Tweede Wereldoorlog sterk heeft ontwikkeld. In de afgelopen dertig jaar is het volume van de stad verdubbeld, niet in termen van uitbreiding naar buiten toe, maar in termen van de werkelijke hoeveelheid bebouwing die heeft plaatsgevonden. En de stad is nog steeds groen, met zijn vele parken, en blauw, met zijn maritieme erfgoed en meer dan 320 km kustlijn. 

Vandaag de dag wonen er zo’n 630.000 mensen in de stad en bijna 1,4 miljoen in het grootstedelijk gebied. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Het nieuwe stadsplan voor 2050 verwacht dat de stad zal groeien tot bijna 900.000 en dat de stadsregio twee miljoen inwoners zal tellen. Dat is een enorme groei. Heslinki is een snel groeiende polycentrische metropool die is ontworpen als een stadsnetwerk met hoogwaardig railvervoer, zowel radiaal als dwars door de stad, om mensen en plaatsen met elkaar te verbinden. Het stadscentrum zal in noordelijke richting worden uitgebreid door een grotere verdichting van de voorsteden, onderling verbonden door nieuwe spoorwegen, metro’s en hogesnelheidstrams die voor een grotere ruimtelijke spreiding zullen zorgen. 

In 2050 verwacht Helsinki internationaal zeer concurrerend te zijn, een grote sociale rechtvaardigheid en welzijn te bevorderen en van de stad een fantastische plek te maken. Er wordt een duidelijke nadruk gelegd op de integratie van nieuwkomers in de stad en op het minimaliseren van ruimtelijke segregatie. Dit kan gedeeltelijk worden bereikt omdat 66 procent van de grond eigendom is van de stad Helsinki en ongeveer 13,6 procent van de staat, zodat kan worden gezegd dat bijna 80 procent van de grond in handen is van de overheid. Bovendien houdt de eigen bouwonderneming van de stad toezicht op ongeveer een derde van alle nieuwe woningen door middel van gezamenlijke overeenkomsten met projectontwikkelaars. Samen maakt dit Helsinki uniek. De stad Helsinki neemt haar verantwoordelijkheid ernstig en streeft er daarom naar om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn, prioriteit te geven aan openbaar vervoer en de buitenste snelwegverbindingen om te vormen tot woonen werkboulevards. Dit betekent dat Helsinki op competente wijze met veranderingen omgaat en gelooft dat stadsplanning kan helpen de ontwikkeling van een stad gunstig te beïnvloeden om ervoor te zorgen dat de stad haar succes in de toekomst voortzet voor de volgende generatie."  

Special thanks to Planopli, met name Hanne Platteeuw en Dominique Pieters, voor de organisatie van deze prachtige reis!


Bezochte projecten:

  • Eliel Saarinen - Helsingin päärautatieasema
  • JKMM Architects - Amos Rex
  • Steven Holl - Kiasma
  • Timo en Tuomo Suomalainen - Temppeliaukion kirkko
  • JKMM Architects - Uniarts Helsinki
  • ALA Architects - Oodi
  • ALA Architects en Piironen Architects - Aalto yliopisto
  • Raili en Reima Pietilä en ALA Architects - Dipoli
  • Alvar Aalto - Kandidaattikeskus
  • JKMM en NRT Architects -  Harald Herlin Oppimiskeskus
  • Verstas Architects - Väre
  • Verstas Architects - School of Business
  • Heikki en Kaija Siren - Otaniemen kappeli
  • Olavi Koponen - Villa Lena
  • Aarno Ruusuvuori en Airas Architects - WeeGee
  • Matti Suuronen - Futuro house
  • Yrjö Kukkapuro en Eero Paloheimon - Studio Kukkapuro
  • OOPEAA - Suvelan kappeli
  • Aarne Ervi en OOPEAA i.s.m. Petra Majantie - Villa Koivikko
  • Alvar Aalto - Alvar Aallon kotitalo
  • Alvar Aalto - Alvar Aallon ateljee
  • Aarne Ervi en Mustonen Architects - Töölö
  • Y. Lindegren,T. Jäntti en K2S - Helsingin Olympiastadion
  • Alvar Aalto - Kansaneläkelaitos
  • Timo Penttilä - Helsingin Kaupunginteatteri
  • Alvar Aalto - Enso-Gutzeit Oy headquarters
  • Huttunen Lipasti Pakkanen Architects - Allas sea pool
  • Alvar Aalto - Rautatalo
  • Alvar Aalto - Akateeminen Kirjakauppa
  • Nomaji - Lammassaaren pitkospuut
  • Alvar Aalto -  Kultuuritalo
  • JKMM Architects - Viikin kirkko
  • Avanto Architects - Pyhän Laurin kappeli
  • Laajennus - Helsinki Vantaan Lentoaseman